معرفی مختصر محصول :
سقفهای عرشه فولادی سقفهایی هستند که با استفاده از دو عنصر ورقهای فولادی گالوانیزه ذوزنقهای شکل تحتانی و برش گیرها که در این نوع سقفها مورد استفاده قرار میگیرد از سایر سقفها متمایز میشود
ویژگی های محصول :
در مورد عرشه فولادی و مزایای استفاده از ان و انواع آنها در اینجا صحبت کردیم حال میخواهیم به معرفی چند نکات بپردازیم
آنچه که مهندسین طراح باید درمورد عرشه های فولادی بدانند
عرشه های فولادی در خور و مناسب سازه های ویژه بوده و در ساختمان هایی که انعکاس صدا و رعایت زیبایی مدنظر باشد مناسب می باش
در سقف هایی که نقش کف سازه را ایفا می نمایند ، باید نام بتون مصرفی در سقف و ضخامت دال بتون آنها با توجه به شدت آتش سوزی مورد کنترل قرار گیرد .
قبل از انتخاب رول های فلزی (غیر گالوانیزه ) ، برای مصرف در سقف بام به منظور تعیین نوع و میزان موارد ضد آتش باید کل سطح پروژه مورد بررسی قرار گیرد . در صورتی که برای حفاظت پروژه در برابر آتش سوزی استفاده از اسپری مواد تشخیص داده شود که سازگار با سیستم اسپری مواد برای حفاظت پروژه UL رنگ انتخابی برای اسپری باید از محصولات مندرج در کاتالوگ در مقابل آتش سوزی میباشد انتخاب شود.
اندوده ها علاوه بر ایجاد سازگاری بین اعضای عرشه بین سایر اعضا هم تعادل بوجود می آورند .
ضخامت عرشه بر اساس بار کف و بار ضربه ای ناشی از ترافیک تعیین میگردد . قبل از اعمال هرگونه بار ساختمانی ، عرشه فولادی باید براساس ضوابط استاندارد بارهای ساختمانی تدوین شده لذا برای اجتناب از آسیب های SDI در محل خود به اسکلت تثبیت شود. جداول وارده ، بارهای ساختمانی باید در انطباق با اینگونه جداول بوده و یا با جداول بار پروژه های ویژه مطابقت داشته باشد .
به منظور ایجاد دال کامپوزیت ، علی رقم اینکه نصب برشگیر بر روی تیرها ظرفیت دال کامپوزیت را بالا می برد ، مهعذا روی تیرهای نصب نشده بلکه روی تیرهای کامپوزیت نصب میشود . هم محل برشگیر روی ورق موجدار و هم هندسه ورق ها در ظرفیت برشی اسمی برشگیر ها موثر میباشد .
پروفیل استاندارد مخصوص عرشه کامپوزیت با ارتفاع 5 . شمع بندی موقت زیر عرشه همواره دلالت بر غیراقتصادی بودن طرح ندارد (Dove tail) تا 5/7 سانتی متر نوعا برای استفاده در دهانه های 3 تا 5/4 متر بوده و در صورتی که پروفیل لانه کبوتری شود برای همان دهانه 5/4 متری باید از شمع استفاده به عمل آید که در اینجا استفاده از شمع بی مورد و به صرفه نمی باشد . با استفاده از پروفیل استاندارد نمی توان دهانه 6 متری را اجرا نمود چون مقاومتی برای آن متصور نیست ،در صورتی که ا استفاده از پروفیل لانه کبوتری از شمع میتوان دهانه 6 متری را اجرا نمود .چون هزینه شمع کمتر از هزینه واقعی مصالح است بنابراین اجرای شمع در دهانه 6 متری مقرون به صرفه خواهد بود .
با توجه به کلیه عناصر ساخت و ساز ، عرشه ای که تیرچه های آن در ( بخش میانی ) و در فواصل 5/1 متری اجرا شده همواره اقتصادی ترین طرح منتخب نخواهد بود . در عرشه های سبک (ضخامت کم ورق) برای استقرار عناصر عرشه نیاز به تکیه گاه های میانی (تیرچه) بیشتری نسبت به عرشه های سنگین میباشد . در صورت انتخاب عرشه سنگین به لحاظ اینکه تیرچه ی کمتری نصب میشود از وزن فولاد اندکی کم شده و بجای آن وزن ضخامت ورق جایگزین میگردد .
در صورتیکه در عرشه کامپوزیت از شمع استفاده شود تا دهانه 9 متری میتوان سقف اجرا نمود .
عامل اصلی ایجاد خوردگی در سقف فلزی بخصوص در قسمت های داخلی سازه و در بخش های مسکونی و اقامتی مربوط است به انتخاب پیمانکاران کم تجربه برای ساخت و عدم توجه کافی مالک ساختمان در امر تعمیر و نگه داری.
به طور کلی ، در پروژه های کوچک انتخاب سقف با حداکثر دهانه به صرفه نبوده و اقتصادی نمیباشد . حداکثر هزینه در پروژه های کوچک مربوط به حمل و نقل و ساخت و سازه های موقت میباشد که مربوط به هزینه های مستمر میباشد . در پروژه های کوچک تراکم و فشردگی محل کار( دست و پاگیر بودن ) و به کار گیری افراد غیر ماهر در طول اجرا موجب ازدیاد هزینه های سربار در ساختمان خواهد شد.
ضوابط طراحی مانند بار زنده و بار مرده ، بحرانی ترین وضعیت دهانه ، الزامات مربوط به دیافراگم ، راه حل نهایی را برای طراحان سازه فراهم می آورد .
طراحان عرشه مقاومت برشی مجاز دیافراگم را تهیه مینمایند . طراحی دیافراگم به جزئیات پیرامونی جهت جمع آوری نیروی برشی و انتقال آن به داخل و خارج دیافراگم بستگی دارد . از اجرای صفحات چاک دار و نیز نوار نهایی بر دیواره های برشی اجتناب شود مگر در صورتی که صرفا برای تقویت و انتقال نیروی برشی بکار گرفته شود .
با توجه به آنکه این شرکت دارای سالن های تولیدی در دو دهانه 12 متری و به طول 30 متر میباشد و با در نظر گرفتن طول دستگاه تحت سفارش این شرکت می توانیم 4 دستگاه را در کنار هم قرار داده و فقط در یک سالن شروع به کار نماید . و با توجه به آنکه دستگاه مورد بحث تمام اتومات میباشد فقط دو نیرو جهت جایگذاری رول ورق و تولید (به عبارت دیگر شروع کار و پایان کار ) عرشه فولادی لازم می باشد